تاثیر رنگ های گرم بر زندگی و کسب و کار

در اصل رنگ هایی که در طیف قرمز قرار دارند به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند. رنگ های گرم شادابی و راحتی را القا می نمایند. این رنگ ها باعث می شوند فضا کوچکتر به نظر برسد، زیرا تن رنگ های گرم باعث ایجاد حس راحتی در افراد می شود. رنگ های گرم باعث فعال شدن عکس العمل های مغز می شود و احساس هیجان، عشق و در بعضی مواقع عصبانیت و خشم را القا می نماید. در فضا های خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ های گرم باعث ابهت فضا می شود و با رنگ های خنثی هم تطابق دارد. رنگ های گرم بر فعالیت روزمره زندگی ما می افزاید و به زندگی ضرباهنگ تند و شاد می بخشند. این رنگ ها فشار خون را بالا می برند، تنفس و ضربان قلب را تسریع بخشیده و گرمی و حرارت را به بیننده القا می کنند.

تاثیرات روانشناسی رنگ های گرم :

تمام رنگ های اصلی مفهوم و تاثیرات متفاوتی دارند که در این جا به چند نمونه از تاثیرات رنگ های گرم اشاره شده است.

1.قرمز :

عشق ، مهربانی ،  گرما ، آرامش ،  انرژی ، هیجان ، قوت ، زندگی ، خون 

رنگ قرمز نشان میل شدید نسبت به چیزی یا کاری و نمادی از حسرت، تمایل و اشتیاق است .قرمز رنگ عشق و خون است. قرمز رنگ جنگ و جرات و جسارت است. قرمز رنگ نفسانیات و اعلام خطر است و سمبل عشق و تحرک. در بسیاری از کشورها از جمله ستانهندو رنگ لباس عروسی قرمز است. وبسیاری از کشور ها هم رنگ قرمز را رنگ شادی می‌‌دانند. هر رنگ در علم روانشناسی دارای نمادی است که بر اساس این نمادها روانشناسان به تحلیل شخصیتی می پردازند.

جذابیت

از مهم ترین ویژگی های شخصیتی که در این افراد دیده می شود جذابیت جنسی و ظاهری است این افراد دارای شخصیتی جذب کننده هستند و به راحتی می توانند بر روی دیگران تاثیر بگذارند.

رهبری و قدرت :

این نوع ویژگی در روانشناسی قرمز نشان دهنده قدرت این افراد نیز می باشد که آنها را فردی قدرتمند و با اقتدار کرده است.  رهبری نیز در ارتباط با این ویژگی بیان می شود و نشان دهنده مدیریت و رهبری در افراد علاقه مند به رنگ قرمز است.

حساسیت :

در ابراز عشق و محبت نیز این افراد دارای حساسیت بالایی هستند و به شدت روابط عاطفی خود را تحت کنترل دارند. همچنین این افراد رد ابراز هیجانات و عشق دارای شور و هیجان بسیار هستند. توجه داشته باشید که هر قدر رنگ قرمز در طیف پر رنگ تری قرار بگیرد این نشانه ها و نمادها در افراد پر رنگ تر می شوند.

تحرک :

از دیگر ویژگی های بارزی که در افراد علاقه مند به رنگ قرمز دیده می شود داشتن تحرک و جنب و جوش بالا است. ورزش کردن از علایق این دسته از افراد است که به تناسب اندام و ظاهر خود اهمیت می دهند.

اعتماد به نفس :

رنگ قرمز رنگی گرم و پر انرژی است و به همین دلیل افرادی که به این رنگ علاقه مند هستند دارای اعتماد به نفس بالایی هستند. به کار بردن رنگ قرمز در فضای اطرافتان می تواند موجب افزایش انرژی و انگیزه باشد و می توانید انرژی منفی موجود در اطراف خود را با استفاده از این رنگ شورانگیز کمتر کنید. به طور کلی این رنگ در روانشناسی رنگ قرمز شامل فعالیت، خود خواهی، عشق، شجاعت، قدرت، عصبانیت، خشم و شادی است.

2.نارنجی :

شاد ، پر انرژی ، هیجان ، اشتیاق ، گرما ، ثروت ، کمال ، تغییر ، انگیزش 

 رنگ نارنجی یکی از رنگ های ثانویه است که از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به دست می آید و جزو رنگ های گرم طبقه بندی می شود. نارنجی رنگی است که برای توصیف غروب خورشید و آتش به کار می رود و مکمل آن، رنگ آبی می باشد.

تحلیل شخصیت برای این رنگ و نماد های آن عبارتند از:

کنجکاوی :

در روانشناسی رنگ نارنجی به اولین نکته ای که در رابطه با این دسته از شخصیت ها اشاره می شود این است که دارای شخصیتی کنجکاو و ماجراجو هستند و به دلیل داشتن اعتماد به نفس بالا و خودباوری می کنند در هر پدیده کندو کاو کنند.

روابط اجتماعی :

علاقه مندان به رنگ نارنجی دارای شخصیتی اجتماعی هستند و به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. این امر موجب می شود تا به راحتی احساسات خود را به اطرافیان انتقال دهند و نوع دوستی نیز از دیگر خصلت ها در این افراد است.

شجاعت:

نارنجی نماد شجاعت و توانایی رو به رو شدن با واقعیت زندگی می باشد.

قاطع بودن :

این افراد با وجود هیجانات بالایی که دارند از قدرت مدیریتی بالایی نیز برخوردار هستند و در مواقع ضروری با شجاعت و قاطعیت عمل می کنند و در تصمیم گیری های خود از قدرت عقل بهره می گیرند.

3.زرد :

شادی ، خنده ، گرما ، خوش بینی ، گرسنگی ، قوت ، ناامیدی ، عصبانیت ، جلب توجه 

رنگ زرد می‌تواند بسیار درخشان و قوی باشد و احتمالا به همین دلیل است که به طرز قوی احساسات را برمی‌انگیزد. زرد می‌‌تواند به سرعت توجه را به خود جلب کند. اما اگر بیش از حد از آن استفاده شود به همان اندازه هم می‌تواند اذیت کننده باشد. زرد هم می‌تواند گرم و روشن به نظر بیاید و هم منجر به خستگی بصری شود. بر اساس روانشناسی رنگ‌ها، برخی از رنگ‌ها قدرت برانگیخته کردن برخی احساسات را دارند و می‌توانند بر روی رفتار و نوع بودن افراد تاثیر بگذارند.

تحلیل شخصیت برای این رنگ و نماد های آن عبارتند از :

خلاقیت:

رنگ زرد، نماد ایده های جدید است که می تواند راه را برای انجام بهتر کار ها ما را همراهی کند.

انرژی دهنده:

رنگ زرد اغلب به عنوان رنگ پرانرژی شناخته می‌شود و معمولا در شرایط و محصولاتی که قصد دارند حس هیجان یا انرژی زیاد تولید کنند استفاده می‌شود. رنگ زرد تند برای ارائه مختصر و مفید مناسب است، چرا که بسیار مهیج است و می‌تواند احساس انرژی و پویا بودن را به سرعت منتقل کند.

ارتباطات:

رنگ زرد نماد راحت تر ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

با بررسی رنگ های گرم می توانیم با آگاهی بیشتر از این رنگ ها در زندگی شخصی و کسب و کار استفاده کنیم و می توانید با استفاده از سایت مقوا محصولات چاپی متناسب با سلیقه ی خود را سفارش دهید.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *